Jan 1, 2009

Rasional dan Harapan Penganjuran KEI-3

Berasaskan latarbelakang dan perkembangan seperti yang dikemukakan di para 2 di atas, maka secara dasarnya penganjuran KEI-3 ini dijangka akan berupaya memberi suntikan baru kepada lanskap masa depan pembangunan ekonomi menurut perspektif Islam di negara ini. Pada masa yang sama KEI-3 juga dijangka akan membantu memberi lonjakan baru kepada peranan institusi yang terlibat secara khusus dalam memantap dan meningkatkan pelaksanaan agenda ekonomi Islam di negara ini. Pada masa yang sama KEI-3 juga dijangka akan membantu member lonjakan baru kepada peranan institusi yang terlibat secara khusus dalam memantap dan meningkatkan pelaksanaan agenda ekonomi Islam di Negara ini. Penganjuran Kongres Ekonomi Bumiputera yang telah berlangsung sebanyak empat kali boleh dianggap sebagai langkah pelengkap dan pengukuhan kepada agenda pembangunan ekonomi dari perspektif Islam di negara ini. Kenyataan ini secara jelas dapat dilihat daripada resolusi-resolusi yang disepakati sempena kongres berkenaan.

Di antara rasional khusus dan harapan (expectation) daripada penganjuran KEI-3 ini adalah seperti berikut:

a) Penganjuran Kongres Ekonomi Islam Kedua yang telah berlangsung pada tahun 1972, dilihat sebagai berjaya menghasilkan resolusi yang relevan dan realistik. Atas dasar itu, penganjuran Kongres Ekonomi Islam Ketiga (KEI-3) akan dilihat sebagai satu kesinambungan yang sangat relevan dan significant.

b) Penganjuran KEI-3 dilihat boleh menjadi wadah untuk menilai kembali Resolusi Kongres Ekonomi Islam Kedua (1972) dan Resolusi Kongres Ekonomi Bumiputera Ketiga (1992) dan Keempat (1999) berhubung dengan aspek khusus yang terkait dengan Pembangunan Ekonomi Islam di negara ini.

c) Penganjuran KEI-3 wajar dilihat sebagai usaha pemantapan dan pengukuhan agenda seperti yang digariskan dalam Kongres Ekonomi Bumiputera (KEB), sekaligus menjadi pelengkap kepada usaha yang berterusan pihak kerajaan bagi menjadikan dasar, perancangan dan program ekonomi negara selaras dengan kehendak Islam.

Langkah ini juga dianggap sangat penting seiring dengan komitmen kerajaan mewujudkan kualiti hidup yang tinggi serta komitmen melahirkan warga negara yang mempunyai sikap dan pemikiran kelas pertama menjelang 2020 (Negara maju 2020).

0 comments:


Kongres Ekonomi Islam Ketiga yang bertema; "Menggerak Potensi Dan Memperkasa Ekonomi Ummah" akan berlangsung pada 12-15 Januari 2009 bertempat di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan dunia Putra (PWTC).

Kertas Kerja Iringan

Pihak Sekretariat KEI-3 memohon penyertaan ahli akademik, professional, pelajar serta orang ramai untuk menghasilkan kertas kerja iringan berdasarkan tajuk-tajuk pembentangan KEI-3. Kertas kerja iringan tersebut bolehlah dihantar ke email : kei3@yapeim.net.my

Maklumat lanjut kertas kerja iringan KEI-3 sila Klik

Hubungi Kami

Sekretariat Kongres Ekonomi Islam Ketiga (KEI-3)
Talian: 03-2273 8005
Faks: 03-2273 2593
Email: kei3@yapeim.net.my
Laman Web: www.yapeim.net.my

Taqwim

Pelawat

Terkini

Terkini
Mesyuarat Jawatan Kuasa Induk, 19/11/2008 bertempat di Dewan Syura, Bangunan JAKIM, Putrajaya.

Mesyuarat dihadiri oleh ahli-ahli akademi, politik dan professional.
Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates